Denk je wel goed om je gebit tijdens veel sporten?

Wanneer je veel sport beoefent vraagt dat veel van je lichaam. Wanneer je jezelf goed verzorgd is dat van groot belang. Een belangrijk onderdeel van deze verzorging is je gebit. In deze blog lees je hoe je je gebit in goede conditie houdt en daardoor ook de rest van je lichaam bij fitness en sporten.

Problemen die op kunnen treden

Er zijn verschillende problemen die op kunnen treden tijdens sporten voor je gebit. Intensief sporten vormt namelijk ook diverse risico’s. Ook voor je gebit. We behandelen er een aantal in deze blog.

Gaatjes in tanden en kiezen

Door de sportdrank die vaak erg suikerrijk en koolhydraatrijk is, in combinatie met een hoge zuurgraad, is de kans op gaatjes goed aanwezig. Maar ook sportvoeding kan negatieve effecten hebben voor je gebit. Gebruik het daarom wanneer het echt nodig is, en spoel indien mogelijk na met water. Bijvoorbeeld, in een eenvoudige training of hersteltraining hoef je niet perse goede sportvoeding te gebruiken.

Ongelukken tijdens sporten

Natuurlijk ligt bij sport een ongeluk op de loer. Tijdens zo’n ongeluk kan je gebit letsel oplopen. Je tanden en kiezen kunnen zelfs loskomen te zitten of eruit zijn. Vooral bij contactsporten en sporten met snelheid is dit het geval. Soms kan een gebitbeschermer een oplossing bieden. Bij hockey is een gebitsbeschermer zelfs verplicht.

Ontstekingen door te veel sporten

Wanneer je te veel sport, daalt je weerstand vaak aanzienlijk. Hierdoor kunnen door lang en zeer intensief sporten ontstekingen ontstaan. Een afname in je weerstand kan hier een oorzaak van zijn. Wanneer je gebit in goede conditie heeft, draagt dit bij aan de totale weerstand van je lichaam.
Slijtage en tanderosie

Er zijn verschillende oorzaken die kunnen leiden tot tanderosie maar ook tot slijtage. Veelal is dit afkomstig door zuren. We behandelen een aantal mogelijk scenario’s.

  • Sportdrank heeft vaak een hoge gehalte van citroenzuur en daardoor een hogere zuurgraad. Glazuur is niet bestand tegen een hoge zuurgraad. Dit kan dus leiden tot het oplossen van het glazuur. Dit wordt ook wel erosie genoemd. Zorg na inname dat je naspoelt met een neutrale vloeistof zoals water.
  • Maagzuur is een bekend fenomeen onder sporters. De meeste sporters hebben dit vast eens meegemaakt. Het maagzuur komt tijdens het sporten omhoog en komt in de mond terecht. Wanneer dit veelvuldig gebeurt, kan ook erosie optreden.
  • Een eetstoornis kan ook slecht zijn voor je gebit. Wanneer je veelvuldig overgeeft, tast dit ook het gebit aan.
  • Knarsen en klemmen komt vaak voor bij krachtsporters of een hele intensieve bezigheid. Wanneer je je kiezen op elkaar zet bij een zware inspanning, kan slijtage optreden. Ook vechtsporters hebben hier vaak mee te maken. Zorg dan in ieder geval dat je een bitje gebruikt.
  • Zwemwater, voornamelijk in het buitenland, heeft vaak een hoge zuurgraad. Je krijgt vaak wel een slok water binnen. Voorkom dit zoveel mogelijk en spoel na de tijd goed je mond.
  • Een droge mond bij een langdurige inspanning komt vaak voor. Je speeksel is vaak een eerste beschermingsmuur voor suikers en bacteriën. Ook is een droge mond vaak slecht voor de uitputting en beïnvloed je prestatie negatief.

Een goede mondgezondheid verbetert ook direct de prestatie. Maar een slechte mondgezondheid kan zorgen voor problemen tijdens je sportcarrière. Zowel direct als op de lange termijn kan dit een nadelig effect hebben. Wanneer je gebit kerngezond is, draagt dit ook bij aan je weerstand. Toch is een goede mondgezondheid vaak gemakkelijk toe te passen. Een (kleine) prestatieverbetering is zo gemakkelijk te winnen. Zorg er in ieder geval voor dat je regelmatig naar de tandarts gaat. De tandarts kan je gebit vaak goed controleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *