3 belangrijke supplementen voor krachtsporters

Ben jij fanatiek bezig met krachttraining? Dan weet je vast dat het belangrijk is om goed op je voeding te letten. Je kunt immers nog zo hard trainen, als je niet gezond eet zullen de resultaten uitblijven. Naast een goed eetpatroon en zwaar trainingsprogramma kiezen veel krachtsporters voor het gebruik van voedingssupplementen. Helaas bieden veel van deze supplementen geen meerwaarde. Maar welke dan wel? In deze blog bespreken we 3 belangrijke supplementen voor krachtsporters met een bewezen werking. 

Creatine voor meer explosieve kracht

Je hebt vast wel eens van creatine gehoord. Dit supplement is populair bij sporters die meer kracht en spiermassa willen opbouwen. Het is één van de meest onderzochte fitness supplementen en de werking is dan ook meermaals bewezen. 

Creatine wordt in de spieren opgeslagen en speelt een rol bij het omzetten van ATP in energie bij korte en intensieve inspanningen. Wanneer je een creatine supplement gebruikt wordt er dus meer creatine opgeslagen in je spieren. Hierdoor kan je langer een maximale inspanning leveren. Je merkt dit tijdens het trainen aan het feit dat je spieren minder snel verzuren. Je kunt net even wat zwaarder trainen. 

Voor krachtsporters en bodybuilders betekent het gebruik van een goede creatine als voedingssupplement in de praktijk dat zij 1 of 2 extra sets op maximale kracht kunnen doen voordat de spieren verzuren. Hierdoor wordt de trainingsprikkel vergroot en zullen de spieren logischerwijs ook sterker en groter worden.

Een ander voordeel is dat er tussen sets in sneller herstel plaats zal vinden. Hierdoor kan eerder aan de volgende set begonnen worden, wat ook weer zorgt voor een grotere trainingsprikkel. 

Eiwitshakes voor sneller herstel

Een ander voedingssupplement dat veel gebruikt wordt door krachtsporters is eiwitpoeder. Met een eiwitshake voorzie jij je lichaam op een makkelijke manier van meer eiwitten. Deze eiwitten zijn belangrijk voor het herstel van je spieren na een zware training. Tijdens het sporten maak je kleine beschadigingen in je spiervezels. Je lichaam heeft de aminozuren uit eiwit nodig om deze te repareren en sterker te maken. Met als gevolg dat jij sterker wordt en meer spiermassa opbouwt 

Natuurlijk kun je ook voldoende proteïnen halen uit je normale voeding. Eiwitshakes zijn dus zeker niet onmisbaar. Toch biedt het gebruik van eiwitpoeders verschillende voordelen. Als eerst natuurlijk het gemak; een eiwitshake maak je snel en kun je op elk moment van de dag nemen. Een eiwitrijke maaltijd klaarmaken duurt simpelweg wat langer. Daarnaast is een eiwitshake goedkoper dan veel eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals rundvlees, gevogelte of vis. Uit financieel oogpunt kan het dus ook aantrekkelijk zijn om een eiwitshake te nemen.

De beste eiwitshakes bevatten een hoog eiwitgehalte en bijna geen vetten en suiker. Hierdoor geef je jouw lichaam een hoge dosis eiwitten, zonder daarbij andere onnodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom past een eiwitshake in jouw voedingsschema zowel bij het afvallen als aankomen. 

Ook vitamine D belangrijk voor krachtsporters

Vitamine D is belangrijk voor iedereen, ook voor de niet-sporters. Ons lichaam maakt vitamine D aan door zonlicht. Helaas is er in de winter weinig zon te zien, en daardoor ligt een tekort op de loer. Symptomen van een vitamine D tekort zijn onder andere vermoeidheid, depressie, hartkloppingen, spierkrampen en gewrichtspijn. Het is daarom aan te raden om tijdens de wintermaanden extra vitamine D te slikken. 

Maar waarom is vitamine D dan specifiek goed voor krachttraining? Vitamine D heeft een positief effect op de spieropbouw. Het zorgt voor sterke botten en werkt positief op het testosteronpijl. Het kan ook helpen bij het verbeteren van de spierdichtheid en gaat spier vermoeiing tegen.

Welke supplementen gebruik jij ter ondersteuning van krachttraining?



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *